L'ESPILL
D'ençà
que el Comissionat per l'art li va encarregar un autorretrat per a
l'exposició quinquenal d'artistes pel país, no va dubtar que aquell
fet el portaria de cap. És cert que el seu prestigi estava en joc i
també és cert que feia temps que la seua crisi creativa el captenia
fins a l'extrem de fer còpies amb un estil forçadament inconcret de
l'obra d'un artista local que li havia llegat com a marmesor únic el
seu patrimoni pictòric després d'una misteriosa i sobtada mort.
Va
preparar els pinzells, els tubs de pintura a l'oli, un llenç de
petites dimensions, draps, la paleta, un espill i tota la inspiració
que creia ell que encara no estava del tot perduda. Aquell espill de
fet era part del llegat d'aquell pintor local que el va fer servir
com a leit
motiv
de la seua pintura ja que apareixia en tots els seus quadres: ja de
forma explícita o com a element que estrictament utilitzava per
donar una perspectiva innovadora al motiu de les seues creacions.
Va
situar aquell espill davant seu de manera que les seues faccions
agafaren caràcter i lluminositat tanmateix cada volta que agafava el
pinzell per dibuixar allò que reflectia, estranyament, l'espill
s'havia mogut lleugerament distorsionant allò que representava. I
cada volta que acuradament el tornava a col·locar passava el mateix.
Davant eixe fet estrany va decidir fer servir un altre espill de sa
casa.
Novament
va adreçar el nou espill en una posició que faciltava la confecció
del seu autorretrat però quan va agafar el pinzell per esbossar allò
que veia el nou espill es va fer miques quasi amenaçant la seua
integritat física. Per sort no va prendre mal.
Una
mica ja enderiat i davant el fet que era l'únic espill que tenia a
mà va decidir canviar de sistema. Va imprimir una fotografia seua de
l'arxiu de l'ordinador i va decidir calcar-la al llenç. Mentre feia
el calc sobtadament es va adonar que la imatge que s'havia copiat era
un perfecte retrat del pintor que en aquella etapa poc creativa ell
havia plagiat.
Desesperat
en excés, va decidir telefonar al director del Comissionat per l'art
i donar-li la negativa de la seua participació en l'exposició.
Curiosament, mentre marcava el número a l'aparell i després de
quatre tons li va contestar la germana del pintor plagiat. Amb
desconcert va conversar amb ella maldissimulant un interès per la
seua vida i per les circumstàncies actuals de la seua feina. Una
volta acabada la conversa, els nervis i la tensió davant aquells
fets insòlids l'atenallaven.
Tot
seguit es va adonar que a la porta de sa casa hi havia una carta que
el carter havia desat. Ja amb els nervis entelant-li la consciència
la va obrir
i la va llegir. Era una notificació de l'ajuntament de la vila que
li proposava davant el fet que ell era el marmesor de l'obra d'aquell
artista local una cessió de la seua obra per confeccionar una
exposició commemorativa a la sala d'exposicions local davant el
trentè aniversari de la mort d'eixa figura notable de la vila.
La
seua reacció desbordava la desesperació anímica. Ja amb la fallida
total de la seua autoestima es va asseure i curiosament es va quedar
mirant-se en l'espill rebel. Tot i això d'improvist va percebre que
la imatge que reflectia l'espill era la d'aquell que ell havia tret
tant de profit en la seua llarga travessia improductiva i que
suposadament representava i era de la seua confiança.
Astorat
va apartar la mirada de l'espill incrèdul i un xic espantat encara
que seguidament va escoltar com aquella imatge de l'espill li deia
unes paraules: “Impotent, veritat? Quan algú aprofita la confiança
del seu millor amic per fotre-li una navallada traïdora, que se
sent? Digues-m'ho, que et passa pel cap?” Va sentir un autèntic
calfred que
li recorria tot el cos de dalt a baix i les paraules se li
entertolligaven mesclades amb esfereïment i sorpresa, tan sols va
ser capaç de mascullar uns imperceptibles mots inconnexos. De nou,
la imatge de l'espill li va tornar a imprecar: “Revenja, això és
el que s'escau o esperaves que les coses es quedarien com estan?
Contesta'm!” Ell mig plorós i desesperat va dir amb la mirada
perduda: “No era la meua intenció aprofitar-me de tu, no pots
creure l'exigència que m'atenallava, jo tan sols volia que el meu
prestigi no caigués en el no-res.” Va deixar caure el cos
desplomat a sobre la cadira amb un gest d'impotència es va agafar
dels cabells i quasi amb la barra de la boca desencaixada mussitava
disculpes i desesperació. La imatge de l'espill li va contestar:
“Covard, ets un covard! Aprofitar la meua mort, que jo no podia dir
res i que el teu engany restaria en silenci... Covard! I digues-me,
volies tu, el meu executor, aprofitar la meua ignorància per
macular la meua memòria i la meua obra?!” Desesperat davant
l'evidència de la seua total traïció tan sols va contestar: “Tan
sols et demane perdó! Perdó!” Que va desfermar un allau de soroll
i de mobles en moviment frenètic. “Traïdor! Traïdor!” va
ressonar per tota la casa, “les coses no es quedaran així.” De
l'espill va brollar sang a sanglotades, tacant-li la cara
desencaixada i de cop tot va tornar a la normalitat.
En
els moments posteriors a l'aparició el seu cos va quedar encarcarat
i en rigor, quasi no es valia. Els gemecs eren unànims i l'abatiment
general. La sang estava glaçada i corria per les seues venes amb
dificultat, la cara emblanquida li confegia un aspecte paupèrrim.
Tot
seguit li va sorprendre que algú trucava a la porta de casa. Amb
feines i treballs es va recomposar i es va adreçar per obrir la
porta. La sorpresa va ser que es tractava de dos membre de la
policia. Va obrir ja derrotat i amb un aspecte que donava pena. “No
cal que em digueu perquè veniu, ja sé el motiu” i amb patetisme
va ajuntar les dues mans encreuant-les. De seguida, un dels policies
li va llegir els drets i el va emmanillar.
Comentaris